در این مورد اتفاق نظر وجود دارد که استرس شغلی به خاطر تعامل میان کارمند و شرایط کاری ایجاد میشود. اما در مورد دلیل اصلی استرس شغلی، دیدگاهها متفاوت هستند؛ ویژگیهای شخصیتی کارمند اهمیت بیشتری دارد یا شرایط کاری؟ این تمایز مهم است چرا که آنها به شیوههای مربوط به کاهش و جلوگیری از استرس در کار واکنشهای متفاوتی نشان میدهند.
برخی معتقدند که تفاوتهای فردی، مانند شخصیت و مهارت تحمل، مهمترین عوامل در پیشبینی این مسئله هستند که آیا برخی شرایط کاری خاص موجب استرس میشود یا خیر. چیزی که برای یک فرد استرسزاست، شاید برای فرد دیگری آزاردهنده نباشد.
این باور حاکی از آن است که شیوههای پیشگیری از ایجاد استرس شغلی، باید روی کارمندان و راههای کمک به آنها برای تحمل شرایط کاری دشوار متمرکز باشند.
استرس شغلی
تفاوتهای فردی مهم هستند، اما شواهد علمی نشان میدهند که شرایط کاری خاص برای اغلب مردم استرسزا هستند. پراسترسترین شرایط کاری آنهایی هستند که در آن کارمندان در شرایطی که توقعات زیادی از آنها میرود، احساس ناتوانی میکنند.
دیدگاهِ مبتنی بر تجربه و تحقیق NIOSH از این قرار است که در معرض شرایط کاری پراسترس بودن (استرسزاهای شغلی)، تأثیر مستقیمی بر امنیت و سلامت کارگر دارد،
اما عوامل فردی و دیگر عوامل موقعیتی هم میتوانند در این میان مداخله کنند تا این تأثیر را قویتر یا ضعیفتر سازند. برخی عوامل فردی و موقعیتی که میتوانند تأثیرات شرایط کاری پراسترس را کاهش دهند، عبارتند از: تعادل میان کار و زندگی خانوادگی یا فردی، شبکهی حمایتی شامل دوستان و همکاران و داشتن نگرشی آرام و مثبت.
استرس شغلی