تعریف اختلالات یادگیری در کودکان : اختلال یادگیری به معنی نارسایی در یک یا چند فرایند روانشناختی در زمینه فهمیدن و به کار بردن زبان اعم از کلامی یا نوشتاری است که به صورت نارسایی در زمینه گوش کردن، فکر کردن، صحبت کردن،هجی کردن یا خواندن، نوشتن و حساب کردن بروز میکند.
بسیارند کودکانی که ظاهری طبیعی
دارند، رشد جسمی، قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است، هوش کم و بیش عادی
دارند، به خوبی حرف می زنند و مانند سایر کودکان بازی می کنند، مثل همسالان خود با
سایرین ارتباط برقرار می کنند، در خانه نیز خود یاری های لازم را دارند و کارهایی
را که والدین به آنها می سپارند، به خوبی انجام می دهند و از رفتار و اخلاق عادی
برخوردارند. لیکن زمانی که به مدرسه میروند و میخواهند خواندن و نوشتن و حساب یاد
بگیرند دچار مشکلات جدی میشوند. این کودکان به تدریج درمییابند که سایر کودکان
از نظر وضع درسی بهتر از آنها هستند و احساس حقارت را تجربه میکنند و کم کم بیزاری از
درس و مدرسه در آنها به وجود میآید. والدین آنها که اغلب از دلایل ناتوانی
یادگیری آنها بی خبر هستند، مشکل را بیشتر میکنند و با فشارهایی که به کودک وارد
میآورند، دشواری را چند برابر می کنند.
بدیهی است این کودکان در مراجعه به هر متخصصی،
مشکلی تازه در خود مییابند. هر متخصص مشکل آنها را از دریچه چشم خود نگریسته و
تنها بعدی از ابعاد پیچیده آن را زیر ذره بین تخصص خویش قرار میدهد. گفتنی است که
در این میان، امر اساسی توجه به این نکته است که در این گونه موارد، ضرورتاً باید
به جای تشخیصهای انفرادی، از شیوه نظام چند رشتهای سود جست که در آن معمولاً
مجموعهای از تجربیات و تخصصها توأمان مورد استفاده قرار میگیرد
تعریف اختلالات یادگیری در کودکان
صفحه اصلی ، مشاوره حقوقی ، سازمان بهزیستی کشور ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره شغلی ، مشاوره تحصیلی ، تست های روانسنجی