کودکان دارای اختلالات یادگیری چه علائمی از خود نشان می دهند؟
علائم کودکان دارای اختلالات یادگیری : با مشکل اختلال یادگیری گروه ناهمگنی را تشکیل میدهند که ویژگیهای بسیار متفاوتی دارند . اما باید در نظر داشت که همه کودکان با نارسایی در یادگیری ممکن است تمام این ویژگی ها را نداشته باشند و در عوض بعضی از افرادی که نارسایی ویژه در یادگیری ندارند ممکن است بعضی از این ویژگیها را داشته باشند. از این جهت که هر کودکی دارای ویژگی های منحصر به فرد براي خود میباشد ممکن است فقط بعضی از این ویژگیها در او وجود داشته باشد. افزون بر این بعضی از ویژگیهایی که در اینجا مورد بحث قرار میگیرد متناسب با سن و سطح رشدی هر کودک معین است که در صورت ادامه میتواند مشخصه این کودکان در نظر گرفته شود. علیرغم این ناهمگنی اغلب مشکلات کودکان با نارسایی ویژه در یادگیری با همدیگر همانندی دارد و این ویژگیها را نمیتوان به راحتی از همدیگر تفکیک کرد. زیرا گاهی ممکن است رفتارهایی در رابطه با چندین ویژگی بطور همزمان مشاهده شود. از طرف دیگر داشتن مشکل در یک جنبه ممکن است جنبه های دیگر را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد. مثلاً داشتن مشکلات درک مطلب، در زمینه زبان بیانی فرد نیز مشکلاتی ایجاد میکند. بنابراین ارزیابی این کودکان فراتر از بررسی یک جنبه معین فرد است.
اگر چه نارسایی در درجه اول بر روی
جنبه درسی کودکان تأثیر دارد اما باید در نظر داشت که حوزههای دیگر چون حوزههای
اجتماعی و شغلی فرد هم به نوعی از آن تأثیر میگیرند و در بسیاری از موارد بر روی
بهداشت روانی و عزت نفس اثر منفی میگذارند. افزون بر این مشکلات همايند چون
اختلال نقص توجه بیش فعالی، افسردگی، و مشکلات عصبی نیز ممکن است در کنار آن وجود
داشته باشد. بنابراین کودک ممکن است بیش فعال، بی توجه و در عین حال ناسازگار
باشد. اما برای ساده شدن موضوع می توان این ویژگیها را در گروههای زیر طبقه بندی
نمود:
۱-اختلالات حرکتی
۲- اختلالات اجتماعی– عاطفی
۳- اختلالات
ادراکی
۴- اختلالات نمادسازی
۵- اختلالات توجه
۶-
اختلالات
حافظه
۷-اختلالات زبانی
-علل احتمالی اختلالات
یادگیری چیست
نظریات گوناگونی در
اینکه چگونه اختلالات یادگیری به وجود می آید ابراز شده است که هر کدام این نظریات
سعی کرده اند عوامل گوناگونی را برای آن در نظر بگیرند. منتهی باید در نظر داشت که
به ندرت می توان یک عامل واحد را به عنوان ایجاد کننده نارسایی در نظر گرفت بلکه
بهتر است گفته شود که پدیده پیچیده ای مانند اختلال یادگیری در اثر تعامل چندین
عامل گوناگون به وجود می آید. بعضی از این عوامل به عنوان عامل اصلی نارسایی در
نظر گرفته می شوند در حالیکه بعضی دیگر ممکن است عامل تسهیل کننده شرایط باشند و
بنابراین هر کودکی باید در تمام زمینه ها مورد ارزیابی قرار گیرد تا اطمینان حاصل
شود چه کسانی تحت این عنوان قرار می گیرند.
محیطهای متفاوتی که
کودک با آنها سروکار دارد هر کدام به نوعی در چگونگی یادگیری و بر روی تمایل و
انگیزه او برای یادگیری تأثیر میگذارند.
به اعتقاد بعضی،
نارساییهای یادگیری در اثر اشکالات عاطفی به وجود میآیند و بنابراین باید از
طریق روشهای روان شناختی اعتماد به نفس لازم را در کودکان ایجاد کرد؛ خود پنداره
آنان را افزایش داد و علایق آنان را کشف نمود تا نارسایی های یادگیری ناشی از آنها
نیز درمان شود. بعضی دیگر معتقد هستند مشکلات عاطفی در اثر نارسایی های یادگیری به
وجود می آیند و بنابراین باید با به کار گرفتن روش آموزش مستقیم سعی در از بین
بردن نارسایی یادگیری کرد تا عوامل عاطفی نیز به تدریج ضعیف شده از بین بروند.
بعضی از کودکان به علت داشتن اشکالاتی در مکانیسم شنوایی اطلاعات و آموزش را به
خوبی نمیشنوند و در نتیجه در یادگیری آنان اختلالاتی به وجود میآید. مثلاً
پژوهشگران پیدا کردند که بعضی از این کودکان در یک پس زمینه صدایی قادر نیستند خوب
بشنوند و باید در نظر داشت که در زمینه شنوایی حتی اختلالات بسیار جزئی نیز میتواند
یادگیری کودک را تحت تأثیر قرار دهدتوانایی خوب دیدن از موارد لازم برای آموختن
مهارتهای یادگیری است و بنابراین اختلال در این توانایی در یادگیری کودکان
نارسایی به وجود میآورد. منتهی باید در نظر داشت که این اختلالات به تنهایی نمیتوانند
به عنوان عامل اصلی در نظر گرفته شوند. افزون بر این درمان کردن مشکلات دیداری فقط
بخش کوچکی از مشکلات خواندن را درمان میکند و نارسایی های زیر بنایی را که عامل
بسیاری از نارسایی های یادگیری هستند را از بین نمی برد. گرچه تمرینهای چشمی به
صورتی که در درمان بینایی مورد استفاده قرار می گیرند در زمینه نارسایی تأثیر
داشته باشد، اما در هر حال معلم باید به نشانه هایی همچون چرخاندن سر، خم کردن سر
به جلو، داشتن تنش در کارهایی که نیاز به دیدن از نزدیک دارد، نگاه کردن به دور،
مالیدن بیش از اندازه چشم، اجتناب کردن از کار با اشیایی که به چشم نزدیک هستند،
حالت نشستن و مانند آن توجه داشته باشد.
بعضی از عوامل
فیزیکی نیز به گونه ای با نارسایی های یادگیری ارتباط پیدا می کنند و بدین جهت
باید اطمینان حاصل شود وجود نارسایی در اثر بودن این عوامل نباشد.
جنسیت می تواند به
عنوان یکی از عوامل به وجود آورنده نارسایی ویژه در یادگیری در نظر گرفته شود اما
تحقیقات نشان می دهند که این تفاوت خیلی چشمگیر نیست.
علائم کودکان دارای اختلالات یادگیری
صفحه اصلی ، مشاوره حقوقی ، سازمان بهزیستی کشور ، مشاوره خانواده ، مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره شغلی ، مشاوره تحصیلی ، تست های روانسنجی